Čtenářská gramotnost

V rámci Místního akčního plánu rozvoje vzdělávání II pro ORP Přerov, reg. č.: CZ.02.3.68/0.0/0.0/17_047/0008653 probíhalo v letech 2019 – 2021 vzdělávání učitelů základních škol v oblasti čtenářské gramotnosti.

Pro řadu dětí je totiž škola jediná šance, jak objevit svět čtení, vytvořit si k němu pozitivní vztah a zvládnout potřebné čtenářské postupy. Škola má možnost na žáky v této oblasti aktivně působit, ale mnohdy ji nevyužívá a v literární výchově klade důraz na tradiční výuku literární historie. V současných společenských podmínkách je však potřeba přehodnotit i dříve funkční postupy a aktualizovat je.

K tomuto cíli směřovaly i zmíněné semináře pro učitele z dvanácti zapojených škol na Přerovsku a okolí. V průběhu dvou let bylo realizováno celkem třináct workshopů a učitelé se díky nim mohli mj. seznámit s metodikou rozvoje čtenářských strategií žáků, žákovské tvořivosti, dílen čtení, dramatické výchovy apod. Některé semináře byly zaměřeny na aktuální českou i světovou literaturu z oblasti pro děti a mládež, práci s poezií či na komunikační pojetí integrované výuky mluvnice a slohu. V souvislostí s nepříznivou epidemiologickou situací byly vybrané semináře realizovány online a učitelé obdrželi k vybraným tématům výukové materiály.

Pokud chceme, aby nejen rodina, ale i škola přispěla k tomu, že z našich dětí vyrostou nezávislí a přemýšliví čtenáři, je potřeba přímo ve škole vytvářet další předpoklady pro úspěšný růst čtenářské gramotnosti u každého žáka. A právě k tomu uvedené semináře podporou učitelů v přerovském regionu směřovaly. Podrobnější informace o tomto a dalších realizovaných projektech naleznou zájemci na stránkách http://www.mapprerovsko.cz/.

Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií.